صفحه اصلی > اطلاعیه های مدرسه 
اخبار > متمم 1


  چاپ        ارسال به دوست

متمم 1

به نام خدا

متمم 1 ( مهر 95 )

(مـجموعه تـجارب مـاهانه مـفید)

(متمم 16 از مجموعه متمم ها)

1-تمرین عملی و عینی مهارت ها در شبیه سازی یک مدل اجتماعی

شورای دانش آموزی به عنوان اولین گام جدی دانش آموزان در آشنایی و تمرین واقعی مهارت های شهروندی به ویژه در زمینه دموکراسی، چند سالی است در مدارس ایران مورد توجه قرار گرفته است. در مدرسه مفید نیز به جهت سمت و سوی فرآیند این شورا، مسئولیت برگزاری انتخابات و پیگیری آن بر عهده معلم مطالعات اجتماعی و برخاسته از همین درس می باشد.

امسال در پایه نهم به عنوان پایه دانش آموزان بزرگتر مدرسه برای تمرین عینی و شبیه سازی واقعی تجربه انتخابات در این پایه پیش بینی هایی انجام شد. به همین جهت در اولین گام موضوع انتخابات و اهمیت نقش شورای دانش آموزی در هفته اول مهرماه برای دانش آموزان تبیین و توجیه شد. در این میان باور به عملکرد واقعی و کارکرد موثر این شورا برای مخاطبانش اهمیت به سزایی دارد، از این جهت که اول از همه توقعات معقول و منطبق بر اختیارات شورا داشته باشند و از طرف دیگر احساس نمادین بودن و عدم تاثیر بر فرآیندهای مدرسه اتفاق نیفتد.

بعد از این مرحله به جهت مدل سازی واقعی فرآیند انتخابات دو موضوع برای امسال اجرایی شد، اول اینکه دانش آموزان در صورت تمایل به صورت لیست و ائتلاف برای شورا کاندید بشوند تا از این طریق مفهوم ارائه برنامه مشترک در یک کار گروهی را تمرین کنند و از طرف دیگر مناظره کلاسی میان نمایندگان اتئلاف ها و سایر کاندیداها پیشنهاد گردید . بعد از توضیح کارکرد و نقش ائتلاف در ایام تبلیغات، نهایتاً سه ائتلاف هشت نفره در دوره شکل گرفت و 5 نفر نیز به صورت مستقل داوطلب شدند.

سپس در هر کلاس میان نمایندگان ائتلاف با هم و نامزدهای مستقل مناظره برگزار شد. این مناظره برای خود دانش آموزان هم تجربه جدید و هیجان انگیزی بود، مخصوصاً اینکه در سه بخش مناظره فرصت : ارائه برنامه، نقد برنامه یکدیگر و پاسخگویی به سوالات پیش بینی شده بود و این خود موجب گردید که افراد برای ارائه برنامه واقعی و مناسب، دقت و توجه ویژه ای داشته باشند. بعد از تجربه موفق مناظره کلاسی، گروهی از نامزدها درخواست برگزاری مناظره دوره ای برای معرفی برنامه خود به همه بچه های دوره را ارائه نمودند که این پیشنهاد در گروه معلمین پایه نهم بررسی شد و با یک زنگ مناظره دوره ای موافقت به عمل آمد. در واقع مناظره دوره ای تا پیش از این در طرح درس انتخابات نبود که با استقبال و ایده خود دانش آموزان عملیاتی گردید.

پس از پایان مناظره کلاسی در هر چهار کلاس و در راستای ادامه شبیه سازی واقعی فرآیند انتخابات، گروه مستقلی از دانش آموز خودشان داوطلب برگزاری نظرسنجی میان دانش آموزان به منظور بررسی وضعیت نامزدها شدند. این نظرسنجی انجام و نتایج آن پیش از برگزاری مناظره دوره ای منتشر شد. با انتشار نتایج نظرسنجی سه نفر از نامزدهای مستقل کناره گیری کردند و نهایتاً مناظره دوره ای، روز سه شنبه با حضور نماینده ائتلاف ها به همراه یک نفر مشاور و دو نفر از نامزدهای مستقل برگزار شد. در طول یک ساعت و نیم جلسه مناظره، همراهی دانش آموزان به جهت جذابیت و اهمیت موضوع برای خودشان، قابل توجه بود. در میان مناظره متاسفانه بعضاً بی اخلاقی هایی در کلام و عبارات به کار برده شده توسط نامزدها در مورد یکدیگر مشاهده شد که همانجا تذکر داده میشد. اما واقعیت اساسی اینجاست که به جهت عدم تمرین قبلی برای گفتگو و بعضاً مشاهده بی اخلاقی های انتخاباتی در فضای جامعه توسط همین دانش آموزان، هنوز تا برگزاری مطلوب یک مناظره صحیح مبتنی بر ارائه و نقد برنامه ها و عدم تمرکز بر ویژگی های شخصی و شخصیتی طرف مقابل فاصله داریم که یقیناً راه حل آن همین تمرین های عملی و اصرار بر تقویت نقش گفتگو و مناظره میان دانش آموزان است. برای همین بعد از این مناظره، بر سر اصول فرآیند یک انتخابات سالم در یک جامعه ی مردم سالار در کلاس مطالعات به گفتگو نشستیم و تمام دانش آموزان نظراتشان درباره تاثیر و نقش اخلاق و البته توقع و انتظار از منتخبین شورای دانش آموزی بعد از انتخابات را مطرح نمودند.

با برگزاری انتخابات در روز شنبه 17 مهر و برگزیده شدن 8 نفر از نامزدها به عنوان شورای دانش آموزی پایه نهم، اولین جلسه شورای دانش آموزی در همان روز تشکیل و مقرر شد به صورت ماهانه جلساتی با مدیریت و معاونین مدرسه و معلمین پایه به جهت طرح رو در روی مسائل و مطالبات دانش آموزان داشته باشند و علاوه بر این برخی جلسات شورا به صورت علنی با حضور دانش آموزان برگزار شده و تمام مصوبات شورا به اطلاع همگان به جهت نقد و نظر برسد.

در پایان باید گفت زمانی می توانیم به توفیق آینده جامعه از رهاورد و مسیر انتخابات امیدوار باشیم که آموزش مهارت های اساسی آن در مدارس و با همین شوراهای دانش آموزی اتفاق افتاده باشد. از دیگر سو وظیفه مدارس، تقویت واقعی این شورا بر اساس امکانات موجود و واقعی سازی عملیاتی توانمندی های شوراها منطبق بر محدودیت های آن می باشد. حالا هم به شخصه به کارکرد شورای امسال پایه نهم امیدوار هستم که ان شاءالله تا پایان سال، این فرآیند تکمیل و تاثیر آن مشهود باشد.

نویسنده : علیرضا شیخ الاسلامی- مدیر آموزش و معلم راهنما


٢٠:١٧ - يکشنبه ٢ آبان ١٣٩٥    /    شماره : ٤٦٠٧    /    تعداد نمایش : ٢١٣







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.