صفحه اصلی > اطلاعیه های مدرسه 
اخبار > متمم 9 (مـجموعه تـجارب مـاهانه مـفید)


  چاپ        ارسال به دوست

متمم 9 (مـجموعه تـجارب مـاهانه مـفید)

به نام خدا

متمم 9 ( تابستان 96 )

(مـجموعه تـجارب مـاهانه مـفید)

(متمم 24 از مجموعه متمم ها)

9- جایگاه بازی های معمایی و اتاق های فرار در آموزش و اردو

امروزه تقریباً همگی به جایگاه و اثرات و فواید بازی در آموزش پی برده اند و در صدد آن هستند که با طراحی بازی یا فعالیت های آموزشی ضمن تلفیق مباحث درسی و مفاهیم آموزشی با بازی، نشاط،پویایی، ارضای نیاز به تفریح و مهمتر از همه بازده یادگیری را افزایش دهند.

از سوی دیگر بازی های گروهی-معمایی با نام «اتاق فرار» و یا «نقشه گنج» در حال فراگیر شدن در جامعه است که طی آن گروه هایی با حل معماهایی و گذراندن چند مرحله موفق به کشف رمز صندوق و یا رمز در خروجی می شوند که برای سنین دانش آموزان ما بسیار هیجان انگیز و جذاب است. در حقیقت مهارت امروزی مدرسه، به کارگیری و استفاده از ایده های اینچنینی برای آموزش غیرمستقیم و پنهان و یا حداقل تفریح و سرگرمی جهت دار و متفاوت است.

آنچه به عنوان نخستین تجربه در زمینه طراحی بازی های اینچنین در مدرسه ما رقم خورد، مربوط به اتاق معما بود که در دهه فجر برای هر سه پایه با رویکرد حداقلی اطلاعات عمومی در زمینه تاریخ دهه فجر اجرایی شد. در ادامه برای بهینه سازی یکی از اردوهای تابستان، ایده مسابقه گنج به کار رفت که شرح ماوقع آن به صورت زیر است:

در اردوگاه «شهدای موتلفه اسلامی» واقع در فرحزاد یک باغ مناسب و زیبا با پنج عدد آلاچیق به عنوان مقصد اردوی پایه های ورودی هفتم و ورودی هشتم انتخاب شد اما دغدغه اصلی این بود که چطور می توان از این فضا به نحو احسن و مطلوب طوری بهره برد که اردوی متفاوت و لذت بخشی طراحی شود. از همینجا ایده مسابقه گنج یابی شکل گرفت که با طرح هایی از سوی گروه کاروفناوری مدرسه همراه شد. در واقع همیجا بایستی اشاره داشت که طراحی بازی های اینچنینی نیازمند همفکری همگانی از سوی گروه های درسی مختلف است تا هم تلفیق اتفاق بیفتد و هم طراحی ها جذاب تر شود.

با شکل گیری جلسات همفکری و بازدید محل اردو، برخی نظرات به نسبت امکانات و محدودیت های فضا تغییر یافت و در نهایت با توجه به وجود پنج آلاچیق، پنج مرحله بازی طراحی شد و مسابقه نیز «پنج گنج» نام گرفت. به منظور جذاب سازی بیشتر مسابقه، نیازمند داستانی برای نقشه های گنج بودیم که از ایده عناصر چهارگانه طبیعت به علاوه یک ! بهره بردیم. در حقیقت این بازی بستری برای مفاهیم زیست محیطی و مخاطرات جدی آن نیز شد.

این مسابقه به ترتیبی بود که گروه ها هر یک در هر مرحله با یکی از عناصر چهارگانه طبیعت به علاوه یخ ( به عنوان عنصر پنجم ) سر و کار داشتند که به اختصار به شرح زیر است :

1)عنصر آب : بادکنک هایی با آب پر شده بود و به سقف آلاچیق آویزان بود و داخل برخی از آنها کلید صندوق های گنج قرار داشت و دانش آموزان بایستی آن بادکنک های پر از آب بالا سر خود را می ترکاندند تا به کلید برسند.

2) عنصر خاک : در بطری های نوشابه خانواده پر از خاک شده بود و دانش آموزان بایستی با توپ مخصوص هفت سنگ مانند بولینگ، بطری های خاک را می انداختند و داخل برخی از بطری ها کلید صندوق گنج پنهان شده بود.

3) عنصر باد : دانش آموزان بایستی با روزنامه برج های روزنامه ای می ساختند. برج های روزنامه ای در اصل تنها فقط از روزنامه و از طریق تای کاغذ ساخته می شوند و در ساخت آن جز خود روزنامه از ابزار دیگری کمک گرفته نمی شود، منتها در صورت دشوار بودن این کار با توجه به محدودیت زمان، می توانستند در ساخت برج خود از چسب نواری استفاده کنند و تنها شرط گذشتن از این مرحله، مقاومت برج گروه در برابر فوت های گروه دیگر در مدت مشخصی است.

4) عنصر آتش : دانش آموزان بایستی با استفاده از آینه و ذره بین نور خورشید را طوری هدایت کنند که یک برگ کاغذ را آتش بزنند تا بتوانند از این مرحله عبور کنند.

5) عنصر یخ : در این قسمت عنصر آب به عنوان یکی از مهمترین عناصر طبیعت را به شکل یخ به عنوان عنصر پنجم در آوردیم و در حقیقت هشدار جدی زیست محیطی نسبت به اهمیت و ضرورت وجود یخ های قطبی در تعادل طبیعت نیز همزمان بیان می شود. شیوه کار به این ترتیب است که دانش آموزان بایستی کلیدی را که داخل یخ بطری گیر افتاده است را از طریق تفنگ های آب پاش که روی یخ می گیرند و یخ را آب می کند، آزاد نمایند.

نهایتاً دانش آموزان با کلیدهایی که از سه مرحله به دست آورده اند بایستی به دنبال صندوق گنج که در جایی از محوطه باغ مخفی شده است، بگردند و کلید های خود را برای باز کردن صندوق امتحان نمایند.

ایده اصلی مسابقه کلیدهای متعدد در سه مرحله نبود، بلکه قرار بود قفل رمزی سه رقمی تهیه شود و در هر مرحله عددی به دست آوردند که از طریق آن اعداد، رمز قفل را شناسایی و آن را باز کنند اما وقتی تهیه این قفل خاص در فرصت کم ما میسر نشد، کلیدهای قفل ها را در مراحل مختلف تعبیه کردیم و بسته به شانس گروه ها، ممکن بود کلیدی پیدا کنند که بعدا با صندوقچه ای که در باغ پیدا می کنند همخوانی داشته باشد و موفق به باز کردن صندوق بشوند که البته این شانسی بودن پیدا کردن کلید متعلق به قفل از ضعف های کار بود که در سری های بعد با خرید قفل رمزی مساله حل خواهد شد. نکته مهم دیگر اینجاست که مراحل این بازی بسیار ساده و بر اساس فعالیت های جذاب گوناگونی طراحی شده بود که صرفاً اشاراتی به مفاهیم درسی داشت و مستقیماً مبحث درسی خاصی را نشانه نگرفته بود.

در انتها دو پیشنهاد به عنوان ادامه این مسیر ارائه می شود، اول آنکه فعالیت هایی از این دست را جدی تر بگیریم تا شاید بتوانیم با چند موضوع درسی خاص در این قالب یک بازی هیجانی طراحی نمود. این تلفیق ها و استفاده از فرصت ها در اردوهای سال تحصیلی و اردو شبانه در مدرسه ، زمانی برای ایده پردازی خلاقانه است تا در این بستر ارائه، یادگیری عمیق تر و فعال تری را تجربه کنیم و اردوها را صرفاً محلی برای بازی های همیشگی ننماییم.

دیگر آنکه بتوانیم این تجارب را برای دیگر مدارس گسترش دهیم. در بین همکاران نیز هستند کسانی که بتوانیم با همفکری هم ضمن طراحی دقیق تر و بیشتر این دست فعالیت ها، بسته بازی ها را به عنوان مدرسه پیشرو در این زمینه در اختیار سایر مدارس مفید و تمام مدارس قرار دهیم تا با فراگیری این ایده ها، به ترویج آموزش فعال و خلاق کمک بیشتری نماییم.



دانلود فايل : مسابقه_گنچ.rar ( 633KB )


١٦:٥٥ - چهارشنبه ١٥ شهريور ١٣٩٦    /    شماره : ٥٣٤٥    /    تعداد نمایش : ٦٥







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.