صفحه اصلی > مصوبات و صورت جلسات 
اخبار > صورتجلسه بخش دوم دانش افزایی


  چاپ        ارسال به دوست

صورتجلسه بخش دوم دانش افزایی

باسمه تعالی

صورتجلسه بخش دوم دانش افزایی

شماره جلسه:

منشي جلسه: آقای بابائی

تاریخ:29 الی .. خرداد ماه 95

روز:

شروع:9

تنفس:

پايان:13

ردیف

حاضرین

(آقایان)

تأخير 29/3/

(دقیقه)

1

اکبرزاده

2

امین

3

آزمندیان

4

بابائی امیرحسام

5

بشارت

6

بهرامی

7

پرخید

8

حشمتی

30

9

خارستانی

10

خندان

11

راستاد

12

ربیعی

13

رزاقی

14

سلیمانی ابوالفضل

15

سلیمانی مرتضی

16

سنگانیان

17

شمس

18

شهیدی

19

شیخ الاسلامی

20

طالبلو

21

طباطبائی

22

عابدینلو

23

عظیمی

غ

24

علوی

25

قدمی

26

قرایی

27

کنی

28

محمد پناهی ها

29

محمدی

30

موسوی امیرحسن

31

موسوی محمدرضا

32

میرقاسمی

33

نصیری

34

هاشمی

رديف

عنوان

مصـــوبــــات

مسؤول پيگيري

(آقایان)

مسؤول پيگيري

(آقایان)

موعد

ضميمه

مشــروح مذاکــرات

29/3/

ابتدا جلسه با تلاوت آیات قرآن توسط آقای بابائی آغاز شد. جناب آقای دکتر دانش و جناب آقای صحاف زاده معاونت مقطع دبیرستان دوره اول نیز در این کارگاه حضور داشتند.ابتدا جناب آقای کریم زادگان با تهیه پاور پوینت خود با نام چرخه معلمی یا یادگیری-جلسه را آغاز کرده و با پخش کلیپ هایی مفاهیم زیر را تبیین کردند.

پیشرفت تکنولوژی آموزشی باید به موازات تحولات و پیشرفت های دنیای پیرامون ما شکل بگیرد.

معلم برای معلم تر شدن در کلاس درس چه راهکارهایی را از آغاز تا پایان کلاس باید برنامه ریزی کند.(طراحی الگوی آموزشی در 4 مرحله)

سپس همکاران با تشکیل گروه از افراد مختلفی که از مدارس دیگر مفید گرد هم جمع شده بودند به طراحی این الگو پرداختند و هر گروه طرح خود را به معرض نمایش گذاشتند.

در انتها برای تکمیل شدن بحث و چگونگی ایجاد الگوها جناب اقای کریم زادگان چارت زیر را با نام چگونه می آموزیم مورد بررسی قرار دادند.

1-انگیزش درونی و به چالش کشیدن دانش آموز وایجاد علاقه مندی به موضوع Motivation

2-تدریس و درک خام اولیه Comprehension

- (در صورت امکان در سنین پایین تر دانش آموزی روش سخنرانی باید تعاملی تر و همراه با پرسش و پاسخ صورت بگیرد)

3-انجام تمرین سادهPractice (در این قسمت معلم به عنوان تسهیل گر یا مربی نظارت دارد)

4-کاربرد و تعریف پروژه Application

در ادامه جناب آقای صحاف زاده اضافه کردند در جلسات تخصصی تر در حوضه درسهای مختلف تجربیات ارزشمند همکاران به اشتراک گذاشته می شود ولی خاطر نشان کردند که این کار باید با نگاه به مدل اتفاق بیفتد یعنی در هر گروه درسی گفتن تجربه ها و ایده های قبلی بهانه ای باشد برای بحث روی اجزای روش طراحی و اینکه نوع نگاه طراحی آموزشی در مدرسه چیست یا هر مدلی که گروه به آن می رسد واین مدلی که آموزش داده شد کاملا انعطاف پذیر و مدلی عمومی است و باید به صورت تخصصی در درس های خاص جستجو کرد تا در آینده بتوانیم به هدف های مدرسه زنگی نزدیک شویم.

در ادامه جناب آقای دکتر دانش درباره این که دانش آموزان چگونه باید بیاموزند نکته های ظریفی را اشاره نمودند که به خلاصه ای از آن اشاره می کنیم.

ایشان اذعان داشتند در روند سابق مدرسه مفید، حوضه تربیت از حوضه آموزش جدا شده بود اما امروزه امکان تفکیک وجداسازی پرورش یا همان تربیت انسانها و روال های آموزشی وجود ندارد وچنین سیستمی موفق نخواهد بود. در نتیجه تلفیق یعنی تربیت باید در دل آموزش دیده شود. ما فکر می کردیم تربیت با تعریف فعالیتهایی چون اردو ،دعای کمیل، زیارت عاشورا ،نماز جماعت و...تحقق پیدا می کند که اینها البته تاثیر دارند ولی به این واقعیت رسیدیم که تربیت واقعی در کلاس درس شکل می گیرد و در محیط مدرسه و با ارتباطی که دانش آموز با معلم دارد. فراتر ازآن و در بحث کلان تر گفتیم اصلا مدرسه برای چیست و ماموریت مدرسه چه خواهد بود و البته وظیفه مدرسه یاددادن موضوعات درسی نیست اگر چه باید مسایل درسی و تخصصی را دانش آموزان بدانند اما ماموریت اصلی این است که مدرسه در کنار خانواده و محیط بیرونی کمک کند به فرد تا در جامعه زندگی موفقی داشته باشد. بدین ترتیب برنامه راهبردی از سوی مجتمع تنظیم شد که باید برنامه ای باشد تا این ماموریت را دنبال کند به طوریکه یادگیری دروس ابزاری باشد برای تربیت دانش آموز نه هدف اصلی. الان در اجتماع رمز موفقیت در این است که فرد چه مهارتهایی دارد و چگونه با دیگران ارتباط برقرار می کند و آیا تجربه تیم ورکینگ دارد و یا می تواند پلانی را برای برنامه هایش برنامه ریزی کند؟ البته در کنار اینها اگر مطالب تخصصی را هم داشته باشد می تواند انسان کارآمد و کار آفرینی نیز بشود . لذا ماموریت ما فراهم کردن محیطی است تا فرد در آن محیط تربیت بشود که در این هدف نقش معلمین بسیار پر رنگ بوده و هر معلمی معلم راهنما نیز می باشد که معلمین محترم باید به نکات زیر توجه داشته باشند:

1-اولین و مهترین مسئله ارتباط رفتار معلم با دانش آموز است که یک بینش و نگرشی را می طلبد. معلم باید خود را در سطح دانش آموز ببیند با این بینش که هم یادبدهد و هم یاد بگیرد.پس اولین قدم درست کردن ذهن است و یاد گرفتن از دانش آموز.حال اینکه طرح درس چگونه باید باشد تا این بینش محقق شود به خلاقیت معلم بستگی دارد و طرح درسها که باید به صورت مسئله و جستجوگری باشد.

2-نکته دوم خود به خود به مسئله اول بر می گردد اینکه در گفتگو کلماتی که بین دانش آموز و معلم به میان آورده می شود چه نوع کلماتی است. گفتگوهایی که ارتباط را خراب می کند مانع یادگیری موثر خواهد شد.البته می شود جذابیت و شادی را بوجود آورد تا درآن تمسخر و بی ادبی نباشد. این بدان معنی است که انسان کرامت دارد و من معلم نمی توانم توهین و تحقیر را در گفتار و کردارم داشته باشم. اگر بخواهیم یادگیرنده علاقه مند به موضوعات ما باشد باید مواظب کردار و اعمال خود باشیم تا ارتباط برقرار شود. البته این کار سخت است و بستگی به خلاقیت معلم دارد.

3-طرح درس باید ارتباطی با نیاز دانش آموز بسته به سن او برقرار کند یعنی علاقه مندی به موضوع بسیار مهمتر از خود موضوع می باشد.بنابراین باید در محیط یادگیری بحث مهارتها گنجانده شود که بحث منشور تربیتی مجتمع و شاخص های آن باید درون طرح درسها دیده شود. حال لازمه موفقیت در زندگی کسب همین مهارتهاست مهارتهایی مثل مسئولیت پذیری، اعتماد به نفس،ریسک پذیری و...که ما اعتقاد داریم فراگرفتن و به کاربستن اینها مجزای از سیستم آموزشی امکان پذیر نیست. به طور مثال معلم ریاضی می تواند در بالا بردن اعتماد به نفس دانش آموز خلاقیت نشان دهد ویا معلم دینی می تواند مهارت ریسک پذیری و شجاعت دانش آموز را بالا ببرد ویا معلم زبان تفکر و تعقل کردن زیاد برای تصمیم گیری بهتر دانش آموز را افزایش دهد ویا معلم ادبیات خصوصیت نقادی آنان را بهبود ببخشد که البته همه این خصوصیات که با هم مرتبط هستند و اجرا نکردن بخشی از آن ما را به هدف اصلی نمی رساند، اگر در تک تک طرح درسها گنجانده شود باعث می شود تا دانش آموزان این مهارتها را تجربه کرده و یاد بگیرند.

4-ارزیابی که خود قسمتی از فرایند یادگیری است. حال خود به خود درون این نگرش، معلم نمره هم می تواند به دانش آموز بدهد چرا که در این مدل اطلاعات معلم نسبت به دانش آموز دقیقتر از زمانی خواهد بود که در پایان ترم دانش آموز بخواهد نمره ای کسب کند.بدین ترتیب که مسایل و موضوعاتی را می توان برای آنها طرح کرد که آنها مختارند با استفاده و مشورت از منابع گوناگون جواب آن را بیابند اما باید جواب را خودشان بلد باشند که خوب هدف ما محقق شده و با این بینش ،فرایند یادگیری اتفاق افتاده است.

بنابراین باید نگرش و بینش خود را در محیط یادگیری تغییر دهیم و می توان همان مدل های قدیمی و همان نتیجه را بدون وارد کردن استرس و بهم ریختن بهداشت روانی دانش آموزان به صورت بهتر گرفت تا در فارغ التحصیلان مجموعه ما این خصوصیات بهتر و بیشتر جلوه کند.


١٩:٤٨ - سه شنبه ٣ اسفند ١٣٩٥    /    شماره : ٥٠١٠    /    تعداد نمایش : ٢٠٥







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.