صفحه اصلی > مصوبات و صورت جلسات 
اخبار > صورتجلسه گروه تربیت دینی (جلسه 23)


  چاپ        ارسال به دوست

صورتجلسه گروه تربیت دینی (جلسه 23)

باسمه تعالي

صورتجلسه گروه تربیت دینی دبیرستان دورۀ اوّل مفيد

شماره جلسه: 23

منشي جلسه: آقای قرائی

تاريخ: 96/5/8

روز: یکشنبه

شروع: 10:45

تنفس:

پايان: 12:45

موضوعات اخذ شده

حاضرین

(آقایان)

حضور

تأخير

طرح درس عربی

کنی

بختیاری

قرائی

کریمی

امساکی

فرازمند

ربیعی

حشمتی

رديف

عنوان

مصـــوبــــات

مسؤول پيگيري

(آقایان)

مسؤول پيگيري

(آقایان)

موعد

ضميمه

1

طرح درس عربی (تکمیل مباحث مطرح شده در جلسۀ 19ام گروه تربیت دینی)

یادآوری موضوعات سال‌های گذشته (درس یکم)

گروه‌بندی در قالب سه تا چهار گروه؛ مسئول گروه مدیر کارهای گروه

ارزیابی دبیر: فعّالیّت و همکاری گروهی، نظم و انضباط، یادداشت نتیجۀ کار گروه و چگونگی ارائه، پرسش تصادفی از اعضای گروه که همه باید موضوعات را یادگرفته باشند.

فراگیری واژه‌های درس جدید

مرحلۀ اوّل: مطالعۀ فردی و بررسی گروهی (مدّت: حدوداً 5 دقیقه)

مرحلۀ دوم: نوشتن واژه‌هایی که در ذهن دارد با ترجمه (به صورت فردی)

مرحلۀ سوم: مطالعۀ فردی برای یادگیری واژه‌های از قلم افتاده

مرحلۀ چهارم: تکمیل نوشتۀ مرحله دوم

مرحلۀ پنجم: مطالعۀ فردی برای یادگیری واژه‌های از قلم افتاده و رونویسی آنها از کتاب درسی

مرحلۀ ششم: برگزاری آزمون مکتوب واژه‌ها (فارسی به عربی یا عربی به فارسی / مترادف، متضادّ؛ در همان جلسه یا جلسۀ بعد) و تصحیح توسّط خودِ دانش آموز یا سایرین

مرحلۀ هفتم: جمله سازی برای واژه‌های جدید با استفاده از واژه‌های آموخته شدۀ قبلی

فراگیری قواعد (بدانیم)

پیش مطالعه داوطلبانه در منزل توسّط دانش آموز

مطالعه در کلاس درس توسّط دانش آموز

ارائۀ جزوۀ تکمیلی قواعد توسّط دبیر

بحث و بررسی قواعد در گروه و ارائه در کلاس توسّط تمامی گروه‌ها به شکل‌های مختلف

ترجمه متن و تمارین کتاب

انجام داوطلبانۀ ترجمه و تمارین پس از احساس یادگیری به صورت مثبتی و در منزل

ارائۀ متن و ترجمۀ آن توسّط دانش آموزان داوطلب به صورت مثبتی

فعّالیّت گروهی روی متن و ترجمۀ آن

حلّ تمارین کتاب درس در کلاس به صورت فعّالیّت گروهی

حلّ تمارین تکمیلی به صورت کاربرگ (10 سؤال ترجمه و تمرین و 10 سؤال چهارگزینه‌ای) در کلاس درس و بررسی و تصحیح آن توسّط هم‌گروه و بررسی آنها در کلاس درس

تمرین و ارائۀ مکالمۀ گروهی در کلاس

معرّفی کتاب کار

معرّفی حدود 10 عنوان کتاب کار با سطوح و اهداف مختلف

انتخاب داوطلبانۀ کتاب کار توسّط دانش آموزان و انجام تمرین‌ها به صورت مثبتی

از هر دو درس یک آزمون استاندارد برگزار می‌شود.

فعّالیّت تکمیلی ـ تلفیقی

تولید پاورپوینت لغات و قواعد

فیلم، فهم زیرنویس عربی و افزودن زیرنویس عربی ذیل فیلم فارسی

تولید فیلم کوتاه با استفاده از مکالمه‌های کوتاه عربی

تولید اپلیکیشن عربی با توجّه به تفاوت‌ها و قابلیّت‌های فردی

تلفیق با انگلیسی و ارتباط واژه‌های عربی و انگلیسی

استفاده از متن قرآن درسی یا آیات گزینش شده: دیدن کاربرد قواعد در قرآن و لغات مرتبط با قواعد یادگرفته شده

استفاده از متن ادعیه با توجّه به مناسبت‌های جاری در سال تحصیلی

رویکردهای غالب در تدریس درس عربی و انتخاب آن

آموزش سنّتی و کامل قواعد(این رویکرد مورد نظر نیست)

یادگیری عربی برای فهم قرآن و حدیث: عربی زبان قرآن

یادگیری عربی به عنوان زبان: حس کردن زنده بودن عربی و پویایی آن؛ عربی به چه دردی می‌خورد؟

ـ لزوم دیدن کاربرد، پویایی و جذّابیّت عربی: اخبار، راهنمای نصب نرم‌افزارها به عربی، مجله عربی، فیلم و ...

معلّمان عربی

2

آسیب‌شناسی رفتار مذهبی دانش‌آموزان

و توجّه به آن در طرح درس‌ها (تکمیل جلسۀ 22ام گروه)

اسراف: ریخت و پاش؛ قدرناشناسی در مورد نعمتها؛ پرخوری؛ ولع در خریدهای مصرفی از بوفه؛ گم کردن وسایل و پیگیری نکردن

دیدن میزان اسراف به صورت عینی: آمار دادن در مورد دور ریزهای آشغال و ...

اصلاح موارد مصرفی مانند شیرهای آب، لامپهای کم مصرف

رعایت خودمان؛ ارزیابی و دوری از روش‌های غلط: پلی کپی دادنهای زیاد و صفحه بزرگ با فونتهای درشت!

تربیت مالی و مدیریت هزینه: خانواده‌ها، ولخرجی‌ها و عدم توجّه آن‌ها؛ چک کردن آنچه گفته شده در منزل

نوشتن نعمت‌هایی که در اختیار داریم...

اسراف زمان و هدر دادن وقت

نشان دادن خروجی نتیجۀ عدم اسراف

نگاه کلان به اسراف و توجّه به اسراف فراتر از مدرسه؛ مثلاً حتّی توجّه دانش آموز ما در عروسی‌ها

شرکت در مراسم‌ها و مشارکت در آن‌ها

دیده شدن بچّه‌هایی که با مسائل مذهبی، مانند دعا خواندن و همراهی با آن همراهی می‌کنند: دیده شدن افراد و حتّی کلاس‌ها برای افزایش شور مذهبی

پروژه‌های دانش‌آموزی در مورد آسیب‌شناسی، اهمّیّت و ... مسائل مذهبی

همراهی معلّمان با دانش‌آموزان در این موارد

بچّه‌ها برنامه را از خودشان بدانند و خود را جزء آن برنامه بپندارند

بی ادبی و جسارت: ادب، احترام و حرمت نگاه‌داشتن

پوشش

رعایت نظافت شخصی و عمومی

آسیب رسانی به اموال و گیاهان مدرسه

اعضای گروه

3

4

5

6

7

8

9

10

11

مشــروح مذاکــرات


٠٩:٥٨ - چهارشنبه ١١ مرداد ١٣٩٦    /    شماره : ٥٣٠٣    /    تعداد نمایش : ١٧







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.