صفحه اصلی > مصوبات و صورت جلسات 
اخبار > ضوابط و قوانین درس قرآن (پایه هشتم)


  چاپ        ارسال به دوست

ضوابط و قوانین درس قرآن (پایه هشتم)

الف) بخش روخوانی

دانش‌آموزان براساس تست روخوانی و سوابق سال گذشته، به دو سطح تقسیم می‌شوند.

دانش‌آموزان سطح بالاتر، علاوه‌بر صحیح‌خوانی و روان‌خوانی، به فراگیری تجوید و صوت و لحن نیز می‌پردازند.

(به شرح مندرج در صورتجلسه‌های گروه تربیت دینی)

در سطح پایین، تأکید بیشتر بر تقویت صحیح‌خوانی و روان‌خوانی و تا حدی ترتیل‌خوانی می‌باشد.

سطح بالاتر توسط جناب آقای کریمی و سطح پایین‌تر توسط اینجانب (کنی) تدریس و اداره می‌شود.

در ارزیابی‌های روخوانی، چنانکه دانش‌آموز ساده‌‌خوانی کند تا 1 غلط (دو نیم‌غلط) و اگر ترتیل‌خوانی کند تا 2 غلط (4 نیم‌غلط) محسوب نخواهد شد.

توضیح نیم‌غلط: در صورت غلط خواندن، تذکرِ تکرار، داده می‌شود و اگر تصحیح صورت گیرد، نیم‌غلط محاسبه خواهد شد.)

تکلیف ثابت دانش‌آموزان، روخوانی هر شب یک صفحه از قرآن کریم (معمولاً از صفحات درس همان هفته) است که تأکید می‌شود حتی‌الامکان در حضور پدر یا مادر خوانده شود تا اشکالات روخوانی مشخص و رفع گردد.

10 نمره از 20 نمره مستمر، اختصاص به روخوانی دارد که 8 نمره آن براساس پرسش‌های کلاسی داده خواهد شد.

در صورت موفق نبودن دانش‌آموز در یک یا دو پرسش کلاسی، امکان جبران با موفقیت در پرسش‌های بعدی فراهم می‌باشد.

دو نمره از نمره مستمر، اختصاص به حفظ 10 سوره کوچک از قرآن کریم دارد.

دانش‌آموزان می‌توانند با حفظ سوره‌های بیشتر، تا دو نمره، نمره مستمر خود را افزایش دهند. (هر 5 سوره معادل 1 نمره)

برای سطح بالاتر، کتاب «آموزش صحیح‌خوانی و تجوید» بعنوان تکمیل آموزش متناسب با تفاوت‌های فردی، در نظر گرفته شده است.

ب) بخش مفاهیم

در دو هفته اول سال، دانش‌آموزان به ترتیب حضور الفبا می‌نشینند.

(با هدف آشنایی با اسامی دانش‌آموز و دادن فرصت برای شکل‌گیری گروه‌های درسی)

از هفته سوم، دانش‌آموزان براساس گروه‌بندی جای ثابتی در کلاس خواهند داشت.

انتخاب اعضای گروه توسط خود دانش‌آموزان انجام می‌شود و در صورت نیاز و ضرورت، معلم ورود و دخالت می‌کند.

هر دانش‌آموز موظف است «یک شخصیت» یا «یک موضوع قرآنی» را انتخاب کند و در کلاس ارائه دهد. (انتخاب موضوع و تعیین زمان تقریبی ارائه، به اختیار دانش‌آموزان است.)

انجام بخشی از تمرین‌های کتاب، در کلاس و به صورت گروهی صورت می‌گیرد.

هرچند درس (معمولاً 2 یا 3 درس) یکبار، آزمونکی تستی (و یا تشریحی) برگزار می‌شود.

در آزمونک‌ها، نمره میانگین و بالاتر، نمره کامل محسوب می‌شود.

یکبار عدم انجام و یا نقص تکلیف در هر نیمسال، قابل اغماض است و موجب کسر نمره نمی‌شود.

ملاک‌های ارزشیابی نمره مستمر عبارتند از: 1- مشارکت کلاسی (توضیح: میانگین مشارکت و مثبت‌های دریافت شده توسط دانش‌آموزان هر کلاس، نمره کامل تلقی خواهد شد و اضافه بر آن امتیاز خواهد داشت.) 2- انجام تکلیف و پروژه؛ 3- ارائه‌های دانش‌آموزی؛ 4- ارزیابی‌های شفاهی و کتبی (آزمونک‌ها)؛

توضیح: موارد تأخیر کلاسی و بی‌نظمی، چنانکه مکرر و حاد باشد، در قسمت مشارکت کلاسی اثرگذار خواهد بود.

نکات مهم اضافه بر کتاب درسی، توسط دانش‌آموزان یادداشت می‌شود و در آزمونک‌ها و پرسش‌های کلاسی، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد.

در جلسه اول، انتظارات دانش‌آموزان از کلاس پرسیده و روی تابلو نوشته می‌شود و عکس آن جهت مستندسازی و مراجعه بعدی گرفته می‌شود.

با آرزوی توفیق- کنی

مهر 1396


٠٩:٥٠ - دوشنبه ١٧ مهر ١٣٩٦    /    شماره : ٥٣٩٢    /    تعداد نمایش : ٥٥







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.