صفحه اصلی > مصوبات و صورت جلسات 
اخبار > صورت جلسه معلمین راهنما پایه نهم (جلسه 5 سال 98-97)


  چاپ        ارسال به دوست

صورت جلسه معلمین راهنما پایه نهم (جلسه 5 سال 98-97)

باسمه تعالي

صورت جلسه گروه معلمین پایه نهم   مدرسه  مفيد

 

شماره جلسه: 5

منشيجلسه:

تاريخ: 97/8/6

روز: یکشنبه

شروع:16

تنفس:-

پايان:18

 

 

موضوعات اخذ شده

حاضرین

(آقایان)

حضور

تأخير

فرآیند هدایت تحصیلی

قرایی

غ

 

دعوت کارشناس

سنگانیان

ü

 

 

هاشمی

غ

 

 

علوی

غ

 

 

بختیاری

ü

 

 

شیخ الاسلامی

ü

 

 

حسینی

ü

 

 

 

رديف

عنوان

مصـــوبــــات

مسؤول پيگيري

(آقایان)

موعد

1

فرآیند هدایت تحصیلی در پایه نهم

هدف گذاری :

دانش آموز در انتهای سال نهم با آگاهی کافی، اطلاعات موثق و استفاده از منابع موجود، بهترین انتخاب رشته ممکن را برای دبیرستان دوره دوم خود انجام دهد.

اقدامات

در سال تحصیلی جاری با توجه به اضافه شدن کلاس هدایت تحصیلی به برنامه پایه نهم، فرآیند هدایت تحصیلی از 2 کانال، کلاس و جلسات دانش افزایی دنبال می شود.

الف) کلاس هدایت تحصیلی :

در این کلاس در گام اول دانش آموزان بر اساس کتاب «هفت عادت مردان موثر» به خودشناسی پرداخته و با پاسخ به چند پرسش، خواسته خود از زندگی در زمینه شغل و آینده را کشف خواهند نمود. در گام بعد گزارش خودشناسی به خانواده و همفکری با آنان است.

سپس آَشنایی کلی با رشته های (ریاضی،تجربی، انسانی و فنی-حرفه ای) با ارائه و تدریس معلم اتفاق می افتد. سپس دانش آموزان با اطلاعات تازه ای که کسب کرده اند، مجدد سوالات خودشناسی را مرور خواهند کرد.

در ادامه بر اساس مباحث تئوری انتخاب و سرفصل نیازهای پنجگانه مطالب تازه ای ارائه می شود. جمع بندی کلاس ارائه کارگاهی و معرفی با جزئیات بیشتر رشته های دانشگاهی است.

ب) دانش افزایی های هدایت تحصیلی (ویژه والدین و دانش آموزان)

در حال حاضر 2 مرحله دانش افزایی تا پایان سال 97 پیش بینی شده است: مرحله اول، آبان ماه و مرحله دوم بهمن ماه.

در مرحله اول تاریخ سه شنبه 29 آبان برای دانش آموزان و اولیا با حضور جناب آقای صحاف زاده و جناب آقای بابایی برگزار می شود.

5 محور برای سخنرانی آبان ماه به عنوان جلسه ابتدایی مدنظر است:

  • ایجاد دغدغه و چالش در ذهن اولیا نسبت به اهمیت انتخاب رشته دبیرستان.
  • توجیه اولیا نسبت به عدم اجبار و تصمیم سازی قطعی بدون در نظر گرفتن توانمندی و علاقه دانش آموز.
  • آگاهی بخشی و اطلاع رسانی دقیق از واقعیت های به روز جامعه و عدم مقایسه با زمان خود و بر اساس شرایط مقطعی.
  • تاکید بر عدم حذف فوری برخی رشته ها نظیر علوم انسانی یا فنی-حرفه ای و در نظر گرفتن اولویت علاقه و توانمندی برای انتخاب رشته.
  • ضرورت تقویت ارتباط با فرزند و فرصت بیشتر برای تعامل و گفتگو در زمینه هدایت تحصیلی در طی سال تحصیلی با او.

این 5 محور بر اساس صلاحدید سخنرانان جلسه، مورد تاکید هر کدام خواهد بود.

نهایتا به جهت شکل اجرایی جلسه پیشنهاد می شود در آن روز دانش آموزان با جناب آقای بابایی در سالن ناهارخوری جلسه داشته باشند و نسبت به مباحث انتخاب رشته و خاص علوم انسانی آشنا شوند و همزمان جناب آقای صحاف زاده در سالن نمازخانه برای اولیا سخنرانی کنند و جلسه به جهت محتوا و مطالب، ویژه اولیا بوده و به شکل مشترک نباشد و سپس جناب آقای بابایی برای اولیا صحبت نمایند یا نهایتاً جلسه ویژه اولیا باشد و جلسه دانش آموزان بعدا با حضور همه آنها در یکی از زنگ های مدرسه برگزار شود که انتخاب این موضوع بر عهده سخنرانان محترم خواهد بود.

در جلسه بهمن ماه، پیشنهاد به این ترتیب است که دوشنبه ویژه دانش آموزان جلسه معرفی سه رشته اصلی در زنگ هنر اتفاق بیفتد. سپس جلسه کارگاهی با حضور پدر و مادر و دانش آموز در فردای این برنامه، (با ظرفیت محدود) برگزار شود. هدف از این جلسه تقویت نقش حمایتگری والدین در تعامل مستقیم با دانش آموز به منظور کشف خواسته واقعی او و به شیوه کارگاهی می باشد. رویکرد اجرایی جلسه هم مانند همایش عمومی دکتر صاحبی و بر اساس دفترچه همان همایش خواهد بود که جزئیات این کارگاه در جلسات بعدی طراحی خواهد شد.

نهایتا از ظرفیت درس انشا در تلفیق با درس هدایت تحصیلی بهره برده و یک موضوع با عنوان « نامه ای به خودم در سال 1410» طرح می شود تا دانش آموزان ضمن شخصیت پردازی خود و فضاسازی محیط و موقعیتشان، بتوانند جایگاه تحصیلی و شغلی مدنظرشان را ترسیم نمایند.

در موضوعات بعدی از «نامه نگاری به والدین» به منظور طراحی کارگاه بهمن ماه نیز استفاده خواهد شد.

 

 

2

دعوت از کارشناس

به منظور آشنایی دانش آموزان با رشته هنر به صورت عینی و عملی و در راستای طرح درس «کامیک» در انشای نهم و احتمالا در تلفیق با هنر این پایه، از آقای «هادی حیدری» کاریکاتوریست دعوت می شود تا ترجیحاً در یک روز یکشنبه برای هر کلاس جداگانه و سپس یک کارگاه کاریکاتور بعد از مدرسه ویژه علاقه مندان (با دریافت هزینه از متقاضیان) و یا نهایتاً در یک دوشنبه زنگ هنر مشترک هر پنج کلاس و سپس برگزاری کارگاه شرکت نمایند.

 

 

 

 

 


١٠:٢٩ - چهارشنبه ٩ آبان ١٣٩٧    /    شماره : ٦٢٦٨    /    تعداد نمایش : ٢١







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.