صفحه اصلی > مصوبات و صورت جلسات 
اخبار > صورت جلسه گروه ادبیات فارسی


  چاپ        ارسال به دوست

صورت جلسه گروه ادبیات فارسی







باسمه تعالي

صورت جلسه گروه ادبیات فارسی مدرسه مفيد

شماره جلسه:

منشي جلسه: سلیمانی

تاريخ: 23/10/97

روز: یکشنبه

شروع: 16

تنفس:__-

پايان:17:10

موضوعات اخذ شده

حاضرین

(آقایان)

حضور

تأخير

بازخوردی از وضعیت ادبیات دانش آموزان مفید(دبیرستان دوره دوم)

فلاحیان

شیخ الاسلامی

ابوالقاسمی

سلیمانی

رديف

عنوان

مصـــوبــــات

مسؤول پيگيري

(آقایان)

موعد

1

بازخورد وضعیت ادبیات دانش آموزان دبیرستانی

جلسه با صحبتهای جناب فلاحیان آغاز شد. ایشان با اشاره به اینکه در سال های گذشته هر وقت دانش آموزی از راهنمایی مفید وارد دبیرستان میشد، وضعیت او رضایت بخش بود. اما در این چند سال اخیر دانش آموزان مدارس دیگر به لحاظ سواد ادبی جلوتر از مدرسه ما بوده اند که می بایستی در این باره چاره ای اندیشید.

یکی از خواسته های ایشان این بود که در دوره راهنمایی به آرایه ها و دانش های ادبی که فراتر از حد کتاب هست و در آن اشاره ای نشده پرداخته شود. سپس به این نکته اشاره کردند که متاسفانه آنطور که در دبیرستان نسبت به دروس تخصصی اهمیت داده می شود( از برگزاری کارگروه های تخصصی بعدازظهر گرفته تا موارد دیگر) نسبت به درس فارسی برای دانش آموزان وقت گذاشته نمی شود.

*جناب ابوالقاسمی؛ ایشان به دلایل زیر با موضوع و خواسته جناب فلاحیان که در بالا اشاره شد موافق نبودند. توجه به روند آموزشی و نگاه آموزش و پرورش نسبت به کم نمودن مباحث دستور زبان فارسی در دوره ابتدایی و دبیرستان، نقش و نگاه مدل در مجتمع آموزشی مفید نسبت به آموزش و یادگیری، توجه ویژه به موضوع خوانداری و شنیداری دانش آموزان در پایه هفتم و هشتم، عمیق شدن در سرفصل های کتاب درسی هر پایه و نه اضافه نمودن سرفصل جدید.

*جناب شیخ الاسلامی؛ این بازخورد ها که در راهنمایی نسبت به امر آموزش سهل گیری می شود موضوع جدیدی نیست و حتی در دوره خود جناب فلاحیان نیز همین بازخوردها داده شده است.

موافق این هستیم که نسبت به مباحث کتاب درسی عمیق تر و کاربردی تر کار شود.

*جناب سلیمانی؛ ما در این دو سال اخیر علاوه بر کار کتاب درسی از کتاب گلستان سعدی نیز در فضای آموزشی استفاده میکنیم و هدف از این کار آشنایی با ادبیات کهن، خوانش صحیح متن، قرابت معنایی و نکات دستور زبان فارسی است. نگاه و دغدغه ما نیز دقیقا همسو با نگاه دبیرستان است که دانش آموزان به لحاظ سواد ادبی رشد پیدا کنند و ما این نقطه را هدف قرار داده ایم.

در انتها جناب فلاحیان خواسته های خود را به صورت تیتر وار فرمودند که شامل؛

*بهره گیری از روش تست زنی در کار ادبیات راهنمایی

*استفاده از کتابهایی نظیر شاهنامه، گلستان و غزلیات حافظ در کلاس های درس

*توجه ویژه به موضوع قرابت معنایی

2

3


٠٩:٥١ - دوشنبه ١ بهمن ١٣٩٧    /    شماره : ٦٥٢٢    /    تعداد نمایش : ٣٩٠







کليه حقوق اين سايت متعلق به پورتال مجتمع آموزشی مفید می باشد.